sâmbătă, 2 mai 2009

Noile principii pentru Educaţie propuse de Cotroceni

Noile principii, pe scurt:

- învăţământul preuniversitar se centrează pe formarea competenţelor

- se reorganizează nivelurile de învăţământ şi se creează cadrul pentru consorţiile şcolare;

- sistem de evaluare pe anumite niveluri - unul la terminarea învăţământului preşcolar, la terminarea clasei a II-a, la finalul clasei a IV-a, la finalul clasei a VI-a, la finalul clasei a IX-a şi bacalaureatul;

- se descentrealizează curricula - dascălii vor avea la dispoziţie 25% din ore pentru a le adapta nevoilor elevilor;

- se descentralizează finanţarea, conducerea şi se întăreşte controlul;

- învăţământul se centrează pe elev, pe beneficiar;

- calitatea educaţiei contează mai mult decât tipul furnizorului (privat sau de stat) - finanţarea se va duce către calitate;

- învăţământul se reconstruieşte pentru generaţia digitală

- se susţine competiţia în sistem şi se premiază câştigătorii

- în învăţământul superior se întăreşte autonomia universitară; se întăresc măsurile pentru asigurarea calităţii şi respectarea eticii universitare;

- cercetătorul şi cercetarea universitară devin prioritare;

- universitatea se centrează pe student;

- flexibilizarea programelor de studii şi centrarea pe rezultate ale învăţării;

- finanţare multi-anuală şi flexibilă;

- sprijin pentru învăţământ privat performant;

- educaţia permanentă este o responsabilitate a persoanelor şi a instituţiilor - este sprijinită şi finanţată de stat;

- înfiinţarea de centre comunitare de învăţământ permanent;

- recunoaşterea învăţării non-formale şi informale;

- nu vor mai exista competenţe necertificate şi nici diplome fără competenţe.

"În acest punct, misiunea mea, obligaţia mea publică s-a încheiat", a subliniat preşedintele la Cotroceni, după întâlnirea cu sindicatele. Preşedintele s-a referit la Pactul Naţional pentru Educaţie şi la diagnoza sistemului educaţional, realizată de comisia prezidenţială special constituită.

Criza economică nu este o scuză pentru abandonarea proiectelor. Lipsa banilor nu poate justifica lipsa ideilor sau amânarea proiectelor legislative în Educaţie, a subliniat preşedintele. Traian Băsescu şi-a afirmat convingerea că educaţia este o soluţie şi nu o parte a problemei în contextul crizei.

Potrivit preşedintelui, trebuie adoptate următoarele acte normative: legea educaţiei permanente, legea învăţământului preuniversitar şi o lege a învăţământului superior.

Pe site-ul Administraţiei prezidenţiale au fost postate propunerile Comisiei Prezidenţiale pentru Analiza şi Elaborarea Politicilor din Domeniile Educaţiei şi Cercetării din România cu privire la legislaţia din domeniul educaţiei.

Citiţi aici noile propuneri:

Învăţământul preuniversitar

Învăţământ superior

Educaţie permanentă

Fundamentarea demersului legislativ

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu